The Logos at the crossroads of Alexandria
Columna de Trajano
pdf (Español (España))

Keywords

ananké
Dios creador
primera revolución filosófica
Logos
El Libro
Filón de Alejandría Ananké
Creator God
First Philosophical Revolution
Logos
The Book
Philo of Alexandria

How to Cite

Pérez Herranz, F. M. (2023). The Logos at the crossroads of Alexandria: (around year zero of the Christian era). Eikasía Revista De Filosofía, (117), 671–720. https://doi.org/10.57027/eikasia.117.726

Abstract

Around the «zero year» of the Christian era, the ideas of Necessity (Ananké), from the Greek tradition, and God the Creator, from the Hebrew tradition, intersected in the cosmopolitan city of Alexandria (Alexandria ad Aegiptum). Here took place what we consider «the first great philosophical revolution» on the Socratic-Platonic model and that configured a matrix to develop the philosophy that reaches our time: One does not begin with opinion (doxa), but with the Book, the place of God's revelation, which, over the centuries, will be replaced by other types of books: Constitutions, Declarations of Human Rights, History, Patriotic Literature, etc.; the overflowing richness of the Book unfolds through the Logos in its many dimensions (of special relevance is the figure of the Trinity); a mediating Logos between the Book and the totality of the World and the things.

https://doi.org/10.57027/eikasia.117.726
pdf (Español (España))

References

Abulafia, David (2019), El gran mar: una historia humana del Mediterráneo. Barcelona, Crítica.

Agamben, Giorgio (2010), Infancia e historia. Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Andreu, Agustín (2009), El logos alejandrino. Madrid, Siruela.

Arias, Mariano (2009), El escriba sagrado. Antropología materialista del origen e implantación de la escritura. Oviedo, Universidad de Oviedo.

Aristóteles (2022), Ética a Nicómaco (Julio Pallí Bonet, ed.; Teresa Martínez Manzano, prólg.). Barcelona, Gredos.

Aristóteles (1998), Metafísica (Valentín G.ª Yebra, ed.), 2.ª ed. Madrid, Gredos. Edición trilingüe.

Bardet, Jean Gaston (1970), Le trésor secret d'Israël. Paris, Robert Laffont.

Boyarin, Daniel (2013), Espacios fronterizos. Judaísmo y cristianismo en la Antigüedad tardía. Madrid, Trotta.

Bueno, Gustavo (1991), «El reino de la Cultura y el reino de la Gracia», en El Basilisco, 7 (1991), págs. 53-56.

Censorinus (1843), Livre sur le jour natal (J. Mangeart, ed.). Paris, C. L. F. Panckoucke.

Daniélou, Jean (1962), Filón de Alejandría. Madrid, Taurus.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (1993), ¿Qué es filosofía? Barcelona, Anagrama.

Diógenes Laercio (2008), Vida y opiniones de los filósofos ilustres. Madrid, Alianza.

Dostoievski, Fiódor M. (2006), Memorias del subsuelo. Madrid, Cátedra.

Elorduy, Eleuterio (1972a), El estoicismo, t. I. Madrid, Gredos.

Elorduy, Eleuterio (1972b), El estoicismo, t. II. Madrid, Gredos.

Esquilo (1987), Tragedias (Bernardo Perea Morales, ed. y Manuel Fdez. Galiano, intro.). Madrid, Gredos.

Ferrater Mora, José (1983), Las crisis humanas. Madrid, Alianza.

Filón de Alejandría (2023), Obras completas (José Pablo Martín, dir.), vol. 5. Madrid, Trotta.

Filón de Alejandría (2010), Obras completas (José Pablo Martín, dir.), vol. 2. Madrid, Trotta.

Filón de Alejandría (2009), Obras completas (José Pablo Martín, dir.), vol. 1. Madrid, Trotta.

Filón de Alejandría (1995), De Somniis (Sofía Torallas Tovar, trad.). Madrid, Universidad Complutense de Madrid.

Fischel, Henri Aibert (1973), Rabbinic literature and Greco-Roman philosophy: a study of epicurea and rhetorica in early Midrashic writings. Leiden, Studia post-biblica.

Gilson, Étienne (1986), La filosofía en la Edad Media. Madrid, Gredos.

Hadot, Pierre (2006), Ejercicios espirituales y filosofía. Madrid, Siruela.

Hengel, M. (1974), Judaism and Hellenism: Studies in Their Encounter in Palestine During the Early Hellenistic Period. Londres, SCM Press, 2 vols.

Jaeger, Werner (1974), Cristianismo primitivo y paidea griega. México, FCE.

Lledó, Emilio (1974), Lenguaje e historia. Barcelona, Ariel.

Heráclito (1998), en Los filósofos presocráticos II (Conrado Eggers et al. eds.). Barcelona, Planeta de Agostini/Gredos, pp. 9-98.

Maimónides (1994) (Mošé ben Maimon), Guía de perplejos (David Gonzalo Maeso, ed.). Madrid, Trotta.

Meschonnic, Henri (2007), Un golpe bíblico en la filosofía. Buenos Aires, Lilmod.

Montserrat Torrents, José (1989), La sinagoga cristina. El gran conflicto religioso del siglo I. Barcelona, Muchnik.

Morin, Edgar (2006), El Método 1: la naturaleza de la Naturaleza. Madrid, Cátedra.

Muralt, André de (2008), La apuesta de la filosofía medieval. Estudios tomistas, escotistas, ockamistas y gregorianos. Madrid, Marcial Pons.

Nouveau Petit Le Robert (1995). Paris, Le Robert.

Oakley, Francis (1980), Los siglos decisivos. La experiencia medieval. Madrid, Alianza.

Olson, David R. (1998), El mundo sobre el papel. Barcelona, Gedisa.

Ong, Walter J. (2002), Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México, FCE.

Orlandis, José (2004), Europa y sus raíces cristianas. Madrid, Rialp.

Ortega y Gasset, José (1965), «Prólogo para alemanes» [a El tema de nuestro tiempo], en Obras completas, tomo VIII (1958-1959), 2.ª ed. Madrid, Revista de Occidente, pp. 11-58.

Oz, Amos y Oz-Salzberger, Fania (2015), Los judíos y las palabras. Madrid, Siruela, Madrid.

Pérez de Tudela, Jorge (2010), «La demostración de un absurdo», en Bajo Palabra. Revista de Filosofía, II Época, n.º 5, pp. 487-496. <https://www.bajopalabra.es/numeros-anteriores/epoca-n-ii-n-5-ano-2010/item/256-la-demostracion-de-un-absurdo>, [03/05/2023].

Pérez Herranz, F. M. (2022), Tiempo soñado de Ser y tiempo. Madrid, Brumaria.

Pérez Herranz, F. M. (2019), Ambiguus proetus: valor, exceso y morfología. Madrid/Oviedo, Brumaria/Eikasía.

Pérez Herranz, F. M. (2016), Lindos y tornadizos. El pensamiento filosófico hispano (siglos XV-XVII). Madrid, Verbum.

Pérez Herranz, F. M. (2007), «La eliminación de la subjetividad de los fines. Platón y las matemáticas», en Eikasía, Revista de Filosofía, 12. Oviedo, Eikasía, págs. 227-260, <https://doi.org/10.57027/eikasia.12.531>, [05/05/2023].

Pérez Herranz, F. M. (1998), Árthra hê péphyken: las articulaciones naturales de la filosofía. Alicante, Universidad de Alicante.

Pierre Damien (1972), Lettre sur la toute-puissance divine, (André Cantin, ed.). Paris, Col. SC 191.

Platón (1988), Fedón, en Diálogos III (C. G.ª Gual, M. Martínez Hernández y E. Lledó, eds.). Madrid, Gredos, pp. 7-142.

Platón (1985), Apología de Sócrates en Diálogos I (Emilio Lledó, J. Calonge Ruiz y G. G.ª Gual, eds.). Madrid, Gredos, pp. 137-186.

Pohlenz, Max (2022), La Stoa: historia de un movimiento espiritual. Madrid, Taurus.

Prada, Gastón Alejandro (2022), «La interpretación alegórica de los poemas homéricos en el periodo arcaico como exégesis filosófica», en Agora. Papeles de Filosofía, vol. 41, n.º 1, <https://doi.org/10.15304/agora.41.1.7497>, [02/05/2023].

Reale, J. G. (2005), Raíces culturales y espirituales de Europa. Barcelona, Herder.

Roth, Joseph (2011), Job: historia de un hombre sencillo. Barcelona, Acantilado.

Sagrada Biblia (1973) (Eloíno Nácar Fuster y Alberto Colunga Cueto, trads.). Madrid, BAC.

Sánchez Ortiz de Urbina, Ricardo (2014), Estromatología: teoría de los niveles fenomenológicos. Madrid/Oviedo, Brumaria/Eikasía.

Santa Biblia (1960) (Casiodora de Reina y Cipriano de Valera, trads.). Madrid, Vida.

Scholem, Gershom (1978), La cábala y su simbolismo. Madrid, Siglo XXI.

Séneca el Joven[, Lucio Anneo] (2008), Sobre la providencia, en Diálogos (Juan Mariné Isidro, ed.). Madrid, Gredos.

Shestov, Lev (2018), Atenas y Jerusalén. Madrid, Hermida.

Spinoza, Baruch (2017), Ética demostrada según el orden geométrico (Vidal Peña y Gabriel Albiac, eds.). Madrid, Tecnos.

Stemberger, Günter (2009), El judaísmo clásico. Cultura e historia del periodo rabínico. Madrid, Trotta.

Strack, Hermann y Stemberger, Günter (1989), Introducción a la literatura talmúdica y midrásica. Valencia, Verbo Divino.

Tertuliano (2001), «Prescripciones» contra todas las herejías (Salvador Vicastillo, ed.). Madrid, Ciudad Nueva.

Vegetti, Mario (1981), Los orígenes de la racionalidad científica: el escalpelo y la pluma. Barcelona, Península.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.