The Rilke-Heidegger Constellation and the Question about the Origin of Poetry
Portada número 111
PDF (Español (España))

Keywords

poesía
creación
Ser
ángel
técnica Poetry
Creation
Being
Angel
Technic

How to Cite

González Fernández, C. (2022). The Rilke-Heidegger Constellation and the Question about the Origin of Poetry. Eikasía Revista De Filosofía, (111), 163–198. https://doi.org/10.57027/eikasia.111.380

Abstract

This paper tries to approach the event that takes place in poetic creation through the Rilke’s writing, that describe the poet’s mission, and Heidegger’s philosophy, that tries to reveal the meaning of the Being through the language. Starting from its transitional work between the territory of the inhospitable and the familiar, the way in which poetry appeals to subterranean origins will be presented, as well as the connection it establishes between the individual and the world through intransitive love. It will continue analyzing the process of creation as a leap that takes place in a state of openness, consummated in the poet's transformation of the visible into the invisible, by incorporating reality, and in Rilke's figure of the angel. Finally, it will be described the crisis provoked by the empire of technology that has arisen since modernity, which tries to suppress all possibility of artistic creation through domination, fabrication and transparency.

https://doi.org/10.57027/eikasia.111.380
PDF (Español (España))

References

Bucher, Jean (2002), «Lenguaje y poesía en Heidegger», en Revista de Estudios Sociales. 113-120.

Dahlstrom, Daniel (2013), «The opening of the future: Heidegger’s interpretation of Rilke», en South African Journal of Philosophy, 4, 32. 373-382.

Fernández-Jáuregui Rojas, Carlota (2020), «Rilke sostenido», en M. Cereceda (ed.), Rilke y la filosofía. Madrid: Arena Libros, 115-167.

Freud, Sigmund (1979), «Lo ominoso» [1919], en Sigmund Freud. Obras Completas (XVII). Buenos Aires, Amorrortu, 215-251.

García López, Jesús (1955), en «La concepción heideggeriana de la poesía», en Monteagudo: Revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura. 4-10.

Han, Byung-Chul (2015), Filosofía del budismo zen. Barcelona, Herder.

Heidegger, Martin (2016a), El origen de la obra de arte. Madrid, Oficina de Arte y Ediciones.

Heidegger, Martin (2016b), «El dicho de Anaximandro» (Jorge Acevedo Guerra, ed.), en BYZANTION NEA HELLÁS. 313-357.

<https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=363855433017> [15/10/2022]

Heidegger, Martin (2012), Ser y tiempo. Madrid, Trotta.

Heidegger, Martin (2010), Caminos de bosque. Madrid, Alianza.

Heidegger, Martin (2005), Aclaraciones a la poesía de Hölderlin. Madrid, Alianza.

Heidegger, Martin (2000), Carta sobre el Humanismo. Madrid, Alianza.

Heidegger, Martin (1998), Introducción a la metafísica. Barcelona, Gedisa.

Heidegger, Martin (1994), «La pregunta por la técnica», en M. Heidegger, Conferencias y artículos. Barcelona, Ediciones del Serbal, 9-37.

Heidegger, Martin (1994), «Superación de la metafísica», en M. Heidegger, Conferencias y artículos. Barcelona, Ediciones del Serbal, 63-89.

Heidegger, Martin (1994), «…poéticamente habita el hombre…», en M. Heidegger, Conferencias y artículos. Barcelona, Ediciones del Serbal, 163-178.

Heidegger, Martin (1990), De camino al habla. Barcelona, Ediciones del Serbal-Guitard.

Heidegger, Martin (1989), Hölderlin y la esencia de la poesía. Barcelona, Anthropos.

Heidegger, Martin (1983), ¿Qué es metafísica? Buenos Aires, Siglo Veinte.

Horkheimer, Max (2002), Crítica de la razón instrumental. Madrid, Trotta.

Jiménez Rodríguez, Alba y Alberto Morán Roa (2020), «Zwischenraum: Heidegger, lector de Rilke», en M. Cereceda (ed.), Rilke y la filosofía. Madrid, Arena libros, 27-41.

Kierkegaard, Søren (1972), El concepto de la angustia. Madrid, Espasa-Calpe.

Laplanche, Jean y Jean-Bertrand Pontalis (1996), Diccionario de psicoanálisis. Barcelona, Paidós.

Llanes, Reynier (2021), The Poet. Florida, Harmon-Meek Gallery. <https://www.instagram.com/p/CN-8-j1BBSz/> [15/09/2022].

Martín Arnedo, Santiago (2015), «Das Unheimliche como clave hermenéutica en los relatos de M. L. Kaschnitz», en Revista de Filología Alemana, 23. 77-95.

Mujica, Hugo (1998), La palabra inicial. La mitología del poeta en la obra de Heidegger. Madrid, Trotta.

Rilke, Rainer Maria (2021), Elegías de Duino. Los Sonetos a Orfeo. Madrid, Cátedra.

Rilke, Rainer Maria (2012), Cartas a un joven poeta. Madrid, Alianza.

Rilke, Rainer Maria (2008), Réquiem. Madrid, Hiperión.

Rilke, Rainer Maria (2005), El libro de horas. Madrid, Hiperión.

Rilke, Rainer Maria (2001), El libro de las imágenes. Madrid, Hiperión.

Rilke, Rainer Maria(1997), Los apuntes de Malte Laurids Brigge. Madrid, Alianza.

Rilke, Rainer Maria (1991), Nuevos poemas I. Madrid, Hiperión.

Rilke, Rainer Maria (1971), Obras de Rainer Maria Rilke. Barcelona, Plaza & Janes.

Sánchez-Arjona Voser, Javier (2020), «Contra-tiempo: retórica y poética de la suspensión en Schiller y Rilke», en M. Cereceda (ed.), Rilke y la filosofía. Madrid, Arena Libros, 43-66.

Vega Visbal, Marta de la (2010), «Heidegger: Poesía, estética y verdad», en Eidos. 28-46.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.